ََAdmin1

تخت امام و چشمه امام مشهد، تخت امام مکانی بوده که امام رضا (ع) با یاران خود در آنجا نماز خوانده و چشمه آن نیز با کنده شدن زمین توسط دستان مبارک آن حضرت برای وضو بوجود آمده تخت امام و چشمه امام هر دو مکان در ۲۴ کیلومتری جنوب غربی مشهد در ده سرخ است و مردم ده سرخ بر این باور هستند که آب چشمه شفابخش است.

سقاخانه‌ی اسماعیل طلایی حرم امام رضا(ع) مشهد، در داخل صحن عتیق حرم واقع شده است و دارای گنبدی طلایی است که این گنبد بر روی پایه‌های از سنگ مرمر قرار گرفته و استاد اسماعیل طلا‌کار سقف گنبدی این سقاخانه را طلا‌کاری کرده است. روی پایه‌های مرمری سقاخانه‌ی اسماعیل طلایی کنده‌کاری شده و کاشی کاری شده است و سطح آن از بالای کاشی پایه‌ها با خشت‌های طلا و اطراف آن با اسماء الله تزيین شده است. طلایی شدن و نامگذاری سقاخانه اسماعیل طلایی که توسط نادر شاه افشار بنا شده است داستانی جالبی دارد.  زمانیکه یکی از ولت‌های خارجی هدیه‌ای برای فتحعلی شاه به دربار ارسال می‌کند، فتحعلی شاه قصد باز کردن بسته را داشته است که اسماعیل خان یکی از سرداران او بسته را برای احتیاط توسط خدمتگزاران به محوطه کاخ می‌فرستد و اتفاقا بسته منفجر می‌شود. شاه برای تشکر هم وزن اسماعیل خان به او طلا هدیه می‌دهد. اسماعیل خان این طلا را برای روکش کردن گنبد و پایه‌های سقاخانه مصرف می‌کند و از آن زمان، سقاخانه را سقاخانه اسماعیل طلایی نامیدند.

سقا خانه اسماعیل طلایی

  • مشاهده موقعیت سقاخانه‌ی اسماعیل طلایی روی نقشه مشهد

 

 

 

بقعه امام‌زادگان یاسر و ناصر مشهد، امام‌زادگان از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) می‌باشند که  آرامگاه امام‌زادگان در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد و در روستای گلستان واقع شده است. در ابتدا بقعه امام‌زادگان یاسر و ناصر از بنائی ساده و ایوانی کوچک متشکل بوده است ولی امروزه با توسعه  زیر بنایی ۳۰۰۰متر‌مربعی به همراه شبستان در کنار آرامگاه پذیرای خیل زیادی از زائرین از اقصی نقاط کشور و کشورهای مسلمان است. ترکیب زیادی از کاروان‌ها در طول سال از کشورهای مختلف کویت، بحرین، عراق، عربستان سعودی، هند، پاکستان، افغانستان، امریکا و افریقا و … برای زیارت به این مکان مقدس مشرف می‌شوند.

 امام زادگان یاسر و ناصر

 

  • مشاهده موقعیت امام‌زادگان یاسر و ناصر روی نقشه مشهد

 

آرامگاه خواجه‌ اباصلت هروی مشهد، خواجه‌ اباصلت هروی از بزرگان، محققین، محدثین و متکلمین و راویان صریح چگونگی شهادت امام رضا (ع) به دست مأمون عباسی است .بنای اصلی آرامگاه خواجه‌اباصلت هروی به شکل چهار ضلعی ساخته شده است و هر چهار ضلع آن دارای درب می‌باشد. تزیینات بنای آرامگاه بسیار زیبا و دیدنی است به گونه‌ای که با کاشی‌های هفت رنگ، دو رواق مستطیلی و آینه کاری‌های زیبا جلوه خاصی به آرامگاه داده شده است.

آدرس: مشهد، جاده مشهد به فریمان، کیلومتر 5

abasalt

  • مشاهده موقعیت زیارتگاه خواجه‌ اباصلت روی نقشه مشهد

 

 

بقعه امام‌زاده سید‌عبدالعزیز مشهد، آرامگاه امام‌زاده سید‌عبدالعزیز در دوران قاجاریه بنا شده و متعلق به عبدالعزیز برادرزاده امام رضا (ع) است که در ۳۴ کیلومتری جنوب غربی مشهد و در روستای ده سرخ است.

آدرس: مشهد، ۳۴ کیلومتری جنوب غربی مشهد، روستای ده سرخ

بقعه نورالله در مشهد،  نور‌الله یکی از نوادگان امام کاظم (ع) است. در روستای زیارت در دهستان رباط سفید ۷۰کیلومتری مشهد یکی از نوادگان امام کاظم (ع) که به نورالله مشهور است مدفون شده و قدمت بنا آرامگاه نورالله به نیم قرن دوران تیموریان - دوره صفویه می‌رسد .

 

در زیارتگاه خواجه مراد یکی از اصحاب خاص امام رضا (ع) به نام ابوحبیب هرثمه بن اعین مشهور به «خواجه مراد» مدفون شده است. آرامگاه خواجه مراد یکی از مکان‌های زیارتی مشهد است که در ۱۲ کیلومتری شرق مشهد در جاده فریمان در دامنه کوه قرار گرفته است. بنا زیارتگاه خواجه مراد شامل گنبد با گلدسته‌های کم ارتفاع و ایوان است که امروزه با تغییر و تحولاتی بنایی جدید جای آن را گرفته و امکاناتی از جمله اتا‌ق‌های برای اقامت زائرین، رستوران، فضای اداری، پارکینگ و بازارچه ساخته و فراهم شده است.

آدرس: مشهد، ۱۲ کیلومتری شرق مشهد در جاده فریمان در دامنه کوه

خواجه مراد

  • مشاهده موقعیت زیارتگاه خواجه مراد روی نقشه مشهد

 

 

آرامگاه خواجه ربیع به در‌خواست شیخ بهایی و توسط شاه عباس صفوی ساخته شده است. مقبره خواجه ربیع دارای گنبدی به ارتفاع ۱۸ متر بر روی بنایی چهار ایوانی بنا شده است و گنبد بنا پوشیده از کاشی‌های زیبای فیروزه‌ای است، درون بنا هم مزین به نقاشی‌های طلایی رنگ است. مقبره خواجه ربیع در شهر مشهد و در انتهای خیابان خواجه ربیع مشهد است.

آدرس: مشهد،  انتهای خیابان خواجه ربیع

خواجه ربیع

خواجه ربیع

 

  • مشاهده موقعيت مقبره خواجه ربیع روي نقشه مشهد

 

مقبره پير‌پالان‌دوز مشهد، آرامگاه پیر‌پالاندوز در سمت شمال شرقی حرم مطهر و در پایین خیابان نواب صفوی قرار دارد. بنای اولیه بقعه پیر‌پالاندوز در زمان شاه محمد خدا بنده (پدرشاه عباس صفوي) معروف به پير پالان‌دوز ساخته شده است. آرامگاه پیر‌پالان‌دوز چهار ضلعی است و دارای گنبدی پیازی شکل و ایوانی آجری زیبا دارد، اخیراً رواق‌ها، ایوان ورودی و صحن نیز به آرامگاه پیر‌پالاندوز افزوده شده است .

 آدرس: مشهد، انتهای خیابان نواب صفوی، سمت شمال شرقی حرم مطهر

 پير پالان دوز

پير پالان دوز

  • مشاهده موقعیت آرامگاه پیر‌پالان‌دوز روی نقشه مشهد

 

 

 

بقعه تاريخي امام‌زاده يحيي مشهد، آرامگاه امام‌زاده يحيي در ۵۰ کیلومتری شهر مشهد و مجاور روستای میامی واقع شده است. امامزاده يحيي از فرزندان و نواده امام زين العابدين می‌باشد. بنا امام‌زاده يحيي متعلق به قرن دهم هجری می‌باشد و دارای پلکان‌های عریضی است که در شیب بلندی واقع شده و دارای اتاق‌ها و محل‌های برای اسکان موقت مسافران است. در نزدیکی این بنا چشمه آب معدني در دامنه كوه وجود دارد. امروزه مقبره امام‌زاده يحيي بعنوان زيارتگاه و تفرجگاه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

آدرس: مشهد، ۵۰ کیلومتری شهر مشهد، مجاور روستای میامی

 

امام زاده يحيي مشهد

  • مشاهده موقعیت آرامگاه امام‌زاده یحیی روی نقشه مشهد

 

 

مشهد اینفو

راهنمای سفر و اطلاعات شهری مشهد

Copyright © 2017 Mashhad info All Rights Reserved

   به شبکه های اجتماعی مشهد اینفو بپوندید گوگل پلاس مشهد اینفو تلگرام مشهد اینفو