یکی از جاذبه‌ها طبیعی مشهد وجود آبشار ارتکند در ۱۱۰ کیلومتری مسیر مشهد به کلات نادری می‌باشد. گردشگران ایرانی و خارجی که عاشق طبیعت گردی، صخره نوردی و سنگ نوردی هستند حتما به این آبشار یک سری می‌زنند. در منطقه ییلاقی و بکر کلات نادری آبشار ارتکند، غار، کوه و جنگل مشاهده می‌کنید. برای رفتن به آبشار ارتکند ابتدا در حدود ۱۱۰ کیلومتری شمال مشهد و بعد از طی کردن در حدود ۱۵ کیلومتر مسیر فرعی به روستای سررود در ۷ کیلومتری از جاده اصلی می‌باشد عبور می‌کنید و روستای سررود توسط کوه‌های تک خانه در ۸ کیلومتری غرب آن و کوه‌های سرشاو در ۳ کیلومتری شمال شرق احاطه شده است. سپس به روستای ارتکند که در ۵ کیلومتری روستای سررود قرار دارد، می‌رسید.

آبشار ارتکند کلات

بعد از روستا با پیاده روی دو ساعته در جاده خاکی و فرعی می‌توانید به آبشار ارتکند برسید. البته در ابتدای مسیر خود از چندین شالیزار برنج، باغ‌ها و مجموعه‌های پرورش ماهی نیز عبور می‌کنید و همچنان پیاده روی خود را در مسیر رودخانه ارتکند که از کوه‌های هزار مسجد سر چشمه گرفته، به سمت بالا ادامه می‌دهید تا زمانی که دره باریکتر شده و فضا با درختان انبوه و علف‌های بلند حالت نیمه جنگی به خود بگیرد. بعد از طی ۵ کیلومتر به تفرجگاهی به نام اردوگاه حضرت مهدی می‌رسید و مسیر خود را از سمت چپ و از میان رودخانه و درختان به سمت آبشار ارتکند ادامه می‌دهید. در این هنگام با عبور از تونلی غار مانند به طول ۱۰ متر که دارای صخره‌های لزج و خیس است به آبشار اول ( آبشار زو ) که آبشاری کوچک است می‌رسید سپس برای رویت آبشار دوم که در حدود ۳۵ متر ارتفاع دارد باید کمی فنون سنگ نوردی را بلد باشید تا بتوانید از از ریشه‌های قطور درختان و حاشیه سنگ‌ها و مسیر رول کوبی شده ادامه دهید و خود را به آبشار ارتکند که مکانی بسیار بکر و دست نخورده است، برسانید.

آدرس: مشهد، ۱۱۰ کیلومتری شمال مشهد ( جاده کلات نادری)، ۴۰ کیلومتر مانده به شهرستان کلات، بعد از روستاهای سررود و ارتکند

• مشاهده موقعیت آبشار ارتکند روی نقشه مشهد

• مشاهده موقعیت آبشار ارتکند روی نقشه مشهد

دیدگاه‌ها

+6 # عباس، مشهد 1401-03-16 12:30
با سلام من در تاریخ 15 خرداد1401 به اردوگاه بهشت گمشده(ارتکند) رفتم، متاسفانه دستشویی‌ها کثیف بودند، شیلنگ نداشتند، درب توالت‌ها شیشه نداشت، مایع دستشویی نداشتند، مسیر خاکی بود و آسفالت نداشت،مکانهای آب شرب کم بود، پلکان تا آبشار را کنده بودند،اینترنت و دستگاه پز نداشتند و فقط ورودی60 هزار تومانی رو خوب می‌گرفتند، خرج کجا می‌کردند نمیدانم، افتضاح بود
+2 # ایمان 4 1398-05-16 16:19
یعنی مسیر رفت رو صخره نوردی کردیم که بعد صخره رو بالا بری نزدیک تر بود ولی برگشت از مسیر طولانی تر و لی کم خطر تر برگشتیم
متاسفانه با وجود اینکه این همه پول میگیرند برای ورودی یعنی هر ماشین 40 هزار تومان اما از خود روستا تا بهشت گمشده حدود شش کیلومتری راه سنگلاخی و خاکی بدی داشت، و آسفالت نکردند تا حالا !
اینجا رو از آبشار قره سو بیشتر دوست دارم ، آبشار قره سو باید از داخل آبشار رد بشی و کامل خیس میشی ولی ارتکند پیاده رویش قشنگ تر بود ، آبشار قره سو کوتاهه مسیر ولی ارتکند دو سه ساعت طول میکشه مسیر رفتش ، یعنی از محل ماشین پارک میکنی تا آبشار اصلی
+2 # ایمان 3 1398-05-16 16:18
خیلی ها تکیه میدادند به صخره ای که آبشار روی آن می ریخت و عکسی درون آبشار میگرفتند که خیلی قشنگ میشد. از اون جایی که گوشی ما ضد آب نبود ، داخل نایلون کرده بودیم و سرش رو گره شل زده بودیم تا هر موقع

میخواستیم عکس بگیریم از نایلون در آورده و با احتیاط عکس گرفته و دوباره داخل نایلون گذاشته و در کوله ی کوچکمان میگذاشتیم ، یک سری خورده ریز مثل پول و ... که همراه خودمان داخل کوله ی کوچک آورده بودیم مثل دستمال کاغذی ، هر کدام داخل نایلون مجزا کرده بودیم که احیانا اگر آب روی کوله ریخت یا کوله داخل آب افتاد ، خیس نشن. قسمت صخره نوردی و راه دسترسی به آبشار دوم، فقط همان صخره نوردی نبود ، بلکه از طرف دیگه ی دره یا روبر، یک مسیر کم خطر تر اما طولانی تر وجود داشت ولی چند بار نزدیک بود سر بخوریم،
+2 # ایمان 2 1398-05-16 16:16
در قسمت های زیادی از رودخانه باید از داخل آب رو رودخانه رد میشدیم و کفش پلاستیکی مشبک مخصوص راه رفتن در آب را باید از قبل آماده میکردیم که ابتدای مسیر همان جا هم می فروختند.در کنار آبشار اول قبلا یک نردبان فلزی قرار داشت که از صخره بالا رفته و به سمت آبشار دوم و اصلی بروی ولی بدلیل پرت شدن ظاهرا یک خانم از روی نردبان ، آن نردبان را بریده اند الان و باید از صخره ها بچسبی و ارتفاع حدودا به نظرم 20 یا 15 متری را بالا بروی و از ریشه های درختان کمک بگیری و خودت را بالا بکشی، برای پایین آمدن در همان قسمت طنابی گره گره زده آویزان کرده اند برای برگشت ، موقع رفتن در آبشار اولی و آبشار اصلی و زیباتر که همون اخری باشه سعی خودمو کردم که خیس نشم اما بازم علی رغم تلاشم نصفه خیس شدم ولی خانومم کامل رفت زیر آبشار آخری،
+5 # ایمان 1 1398-05-16 16:14
جاده تا روستای ارتکند آسفالته ولی از خود روستا تا محلی که ماشین میگذاری یا چادر میزنی (اردوگاه بهشت گمشده)، حدود 5 یا شش کیلومتر میشد که بسیار جاده ی سنگلاخی و خاکی بدی داشت ، انتهای مسیر یعنی جایی که باید ماشین را بگذاری یا اگه شب می خاستی بمونی چادر بزنی، قسمت مجهز تر هر ماشین 40 هزار تومان میگرفتند برای نظامی ها نیم بها و یک قسمت شخصی بود که 20 هزار تومان می گرفت و ما فقیر فقرا رفتیم قسمت 20 تومنی، و شب چادر زدیم و لی چون خیلی اون قسمت کوچک بود جا پارک ماشین به زور پیدا کردیم و تا آخر شب مدام ماشین کنار چادرمان یا پارک می کردند و یا در رفت و آمد بود که نگذاشتند راحت تو چادر بخوابیم، اما هنگام صبح که در مسیر آبشار حرکت کردیم باید از قسمت مجهز تر که میگفتند اردوگاه زیر نظر سپاه می باشد، عبور می کردیم، در آن قسمت هر چند قدم یک استند فروش داشت و همه جور ملزومات معمولی رو داشتند و در ابتدای مسیر دو سه تا سرویس بهداشتی بود، ماشین ها در امتداد مسیر تا حدود نزدیک به یک کیلومتر ، زیر درختان پارک کرده بودند و چادر زده بودند،
0 # mohammad 1397-04-28 09:23
سفر قشنگ

نوشتن دیدگاه

اگر تجربه بازدید از این مکان را داشته اید از شما خواهشمندیم تجربه خود را با دیگران در میان بگذارید. از شما استدعا داریم مزایا و معایب آن را صادقانه با ذکر مورد و دلیل ذکر کرده و پیشنهادات خود را برای استفاده بهتر سایرین در اختیار کاربران سایت قرار دهید. خواهشمندیم نظرات خود را با فونت فارسی بنویسید.
پیشاپیش بابت به اشتراک گذاری تجربیاتتان از شما سپاسگذاریم.